Thursday 20 October 2011

'Stove Top Coffee/Espresso Maker' @ 'Moka Pot'


Salah satu cara merenih kopi ialah dengan menggunakan 'stove top coffee/espressso maker' @ 'moka pot'. Ia berfungsi dengan mengestrak kopi secara tekanan, sekitar 1.5 bar. Kopinya tidak sepekat/sekuat espresso, kerana espresso menggunakan tekanan lebih tinggi iaitu sekitar 9 bar.

Haba dibekalkan kepada moka pot dengan meletakkannya di atas dapur - dengan api kecil (jika di atas plat panas, pada tetapan haba sederhana - ini lebih baik untuk mengelakkan moka pot menjadi terlalu panas). Air dalam kebuk ('chamber') moka pot dipanaskan, meningkatkan tekanan udara lalu menolak air melalui satu corong ('funnel'). Corong ini dilengkapi dengan bukaan-bukaan kecil (menyerupai penapis) yang membolehkan air panas melaluinya, lalu bertemu dengan kopi kisar disebaliknya - pengekstrakan berlaku di sini. Ekstrak kopi pula akan melalui satu penapis tetap ('permanent filter'), yang kemudiannya akan melalui satu corong, mengalir keluar ke tempat takungan iaitu bahagian paling atas dalam moka pot. Ekstrak kopi akan mengalir ke dalam takungan dengan perlahan (jika terlalu panas, boleh memercik/memancut keluar, yang mana kalau boleh dielakkan). Pada ketika ini sebaik-baiknya bekalan haba dihentikan. Apabila aliran terhenti, tuang air kopi ke dalam cawan sebelum diminum. AWAS! Hati-hati apabila mengendalikan moka pot kerana ia sangat panas pada ketika ini.

Rajah bagaimana moka pot berfungsi boleh didapati di laman web berikut:
http://www.gallacoffee.co.uk/acatalog/How_Stove-top_Works.html

Berdasarkan pemerhatian saya, laju aliran keluar kopi bergantung kepada saiz kisaran biji kopi: jika menggunakan kopi kisar yang halus (seperti Illy Espresso), laju aliran adalah perlahan. Manakala jika menggunakan kopi kisar yang lebih kasar (biasa dijual dalam pek di kedai-kedai), laju aliran adalah cepat. Saya berpendapat aliran perlahan adalah lebih baik.

Kopi yang siap diekstrak boleh diminum terus, namun pada pendapat saya ia terlalu pekat dan kuat untuk diminum begitu sahaja walaupun telah dicampur gula. Saya mencadangkan ekstrak kopi dicairkan dengan air (menjadi americano/long black) - atau dibancuh dengan susu panas (menjadi latte/macchiato/cappucino). 

Ekstrak kopi mula mengalir keluar daripada corong
Buih kopi ('crema') boleh terbentuk namun tidak sebanyak  dan sebaik mesin espresso (yang bertekanan tinggi)
Untuk minuman jenis kopi/espresso bersusu seperti cappucino dan latte, kemahiran memanipulasi bahan kedua terpenting iaitu susu panas adalah sangat penting. Memanipulasikan susu panas ialah proses mengudarakan ('aerate') susu panas - di mana banyak gelembung halus  dan buih akan terbentuk. Tanpa susu panas yang bergelembung halus dan/atau buih, boleh dikatakan minuman jenis espresso kurang menjadi. Pengudaraan ('aeration') susu panas yang saya nyatakan di atas sangat mempengaruhi rasa dan rupa minuman. 
Cappucino buatan sendiri ('home-made') - buih susu disediakan dengan 'french press'
Sebelum ini saya kurang menyedari hal tersebut terutamanya apabila menyangka hanya mesin espresso dengan 'steam wand' yang dapat memanipulasi susu panas. Namun setelah melihat beberapa jenis produk seperti pembuih susu ('milk frother') dan 'Aerolatte' (boleh lihat di Amazon), saya cuba menggunakan 'french press' (yang tidak digunakan sejak adanya moka pot) untuk membuihkan susu panas - ternyata menjadi! Walaupun tidak semudah menggunakan kelengkapan khas, hasilnya amat memuaskan! Cuma, 'french press' agak ketat sedikit ketika proses membuihkan susu, namun berkesan. Hasilnya, susu panas yang bergelembung-halus, kaya dengan buih susu di atasnya - bila dituang di atas kopi, alirannya perlahan dan nampak berkrim ('creamy'), sudah tentu nampak cantik. Untuk buih yang banyak, selepas sebahagian besar susu dituang ke kopi, tinggalkan sedikit susu di dalam 'french press' dan 'presser/plunger' ditekan/tarik berulang kali dengan memastikan udara banyak 'dimasukkan' ketika proses itu. Mengacau susu panas dengan sudu juga boleh mengudarakan susu tetapi udara yang masuk ke dalam susu adalah sedikit dan kocakannya kurang.

Susu panas yang dimanipulasi dengan french press. Buih susu berada di bahagian atas manakala di bawahnya ialah susu panas yang bergelembung halus.
Jika menggunakan Aerolatte (http://www.aerolatte.com/), ternyata lebih mudah untuk mengudarakan susu mengikut keperluan, samada menghasilkan sedikit atau banyak buih. Aerolatte juga sangat mudah dicuci, tidak seperti 'french press'. Pastikan bateri berkuasa tinggi digunakan (bateri cas semula adalah terbaik) - jika bateri lemah, kadar putaran menjadi perlahan dan susu yang diudarakan kurang menjadi (contoh: buihnya kurang halus).

Kopi Illy memang terbaik untuk menghasilkan minuman berasaskan espresso seperti cappucino dan latte.
Aerolatte pula memudahkan pembuihan susu panas.

Jenis kopi kisar yang saya cadangkan untuk minuman jenis kopi/espresso bersusu ialah kopi tahap 4 ke 5/6 kerana beza rasa kopi dan susu adalah jelas (rasa kopi yang pahit dan rasa susu yang lemak). Manakala bagi minuman kopi-O / 'long black' / 'americano', saya cadangkan kopi sederhana kuat ('medium strength') tahap 3 ke 4, seperti Colombian (untuk lebih menghayati rasa unik kopi, bukan sekadar rasa pahitnya). Walaubagaimanapun, tiada masalah sekiranya menggunakan kopi sederhana kuat dalam minuman bersusu - hasilnya kopi yang 'lembut' dan 'menenangkan' iaitu rasa kurang pahit dan rasa lemak, sesuai diminum bila-bila masa. 
'Home made latte' - buih susu disediakan dengan Aerolatte :) 
Sekarang ini saya rasa agak keberatan untuk membeli kopi di kafe-kafe kecuali untuk beberapa jenis kopi yang sukar saya bancuh sendiri di rumah. Walaupun saya hanya menggunakan kopi siap dikisar yang terdapat di pasaraya berbanding biji kopi yang dikisar sendiri, namun dengan menggunakan moka pot dan memanipulasi susu panas, saya dapat membancuh kopi yang lazat, sekurang-kurangnya untuk diminum sendiri :).

2 comments:

  1. Mai secawan! :-) Teringin pula nak cuba. Kena berguru dengan kau nanti.

    ReplyDelete